به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نسل سوم وب، مشابه گذار از یک جامعه عمدتاً کشاورزی به یک جامعه صنعتیتر، نشانگر تکامل بعدی در تبادل اطلاعات خواهد بود. یک ساختار محاسباتی که به گونهای طراحی شده است تا انسانها را در مرکز و حریم خصوصی را در اولویت قرار دهد. فناوری بلاک چین، نیز روش جدیدی برای تعامل با اینترنت به ارمغان میآورد و نحوه تعامل ما با یکدیگر را بهشکلی اساسی تغییر خواهد داد. در همین راستا، ماهش ولانکی (Mahesh Vellanki)، یکی از مدیران مجموعه سوپرلَیِر (SuperLayer) و همبنیانگذار رالی (Rally)، در یادداشتی در وبسایت کوین تلگراف ۱۰ پیشبینی برای ارزهای دیجیتال ارئه است که میتوان انتظار وقوع آنها را در سال ۲۰۲۳ داشت.
یک. ارزش سرمایهگذاریهای خطرپذیر در حوزه ارزهای دیجیتال تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ همچنان کاهش خواهد یافت که لزوماً اتفاق بدی نیست؛ بلکه نشاندهنده متعادلشدن حجم سرمایهگذاریها در سطحی معقول است. سرمایهگذاران نمیخواهند روی داراییهای در حال سقوط سرمایهگذاری کنند. بنابراین، در حالی که مشکلات اقتصاد کلان و خطر رکود جهانی را بررسی میکنند، منتظر شروع روند صعودی میمانند. همزمان، بلاک چینهای لایه ۱ و لایه ۲ جدید، سیستمهای کارکردپذیری لایه ۰ و پلهای میانزنجیرهای، پروتکلهای وامدهی و معاملاتی به دریافت بودجه برای پرکردن خلاء حاصل از تغییرات ناشی از هکهای اخیر، کسری در خزانه، تغییرات قانونگذاری و سقوط صرافیها ادامه خواهند داد.
دو. در سال ۲۰۲۳، نخستین مشخصههای آنارشیستی نسل سوم وب از بین خواهد رفت که نیاز به حضور برندهای بزرگ را کنار میگذاشت. مشارکتکنندگان در نهایت در مییابند که در نبود پول برندهای بزرگ، تنها چیزی که دارند یک ارز دیجیتال است که ارزش آن تنها به سرمایه کاربران و دلالان وابسته است. در عوض، این پروژهها از برندهای بزرگ و تبلیغات آنها، بازاریابی و سرمایه حامیان مالی استفاده میکنند تا رویای وب ۳.۰ از طریق تقسیمکردن این سرمایههای هدفمند خارجی بین کاربران واقعی محقق شود. برندهای نسل دوم وب، مانند نایکی، استارباکس و متا با تمرکز روی توکنهای غیرمثلی بهعنوان قالب ایدئال و با تأکید بر جذب مشتری و پرداختن به کسب درآمد، به آزمایش در نسل سوم وب ادامه خواهند داد.
سه. مردم متوجه خواهند شد که طرز فکر بسیاری از افراد در مورد معنی جامعه در وب ۳.۰ اشتباه است. جامعه اغلب صرفاً واژهای دوستداشتنی بود که عمدتاً برای توصیف گروهی از دلالان دیسکورد استفاده میشد که رویای عوامانه سریع ثروتمندشدن را به اشتراک میگذاشتند و پس از توقف رشد پروژه، آن را رها میکردند. در حالی که شاهد رخدادن استثناهایی مانند جوامع دیفای قدرتمند و متعهد و حرکت سازمانهای خودگردان غیرمتمرکز (DAOها) از حوزه آنلاین به آفلاین مانند لینکزدائو (LinksDAO) خواهیم بود، در سال ۲۰۲۳ متوجه خواهیم شد که ایدئال نسل سوم وب از تناسب پروژه/جامعه، صرفاً تناسب پروژه/دلالان بوده است. بنابراین، نمیتوانیم اصول مربوط به تناسب واقعی محصول/بازار را نادیده بگیریم.
چهار. با کاهش هزینههای توسعه برنامههای وب ۳.۰ و افزایش هزینههای جذب کاربر به سمت افزایش کیفیت و کشف دستاوردهای جدید متمرکز خواهیم شد. نسل سوم وب، اپ استور و پلتفرم تبلیغاتی خود را خواهد داشت که به توسعهدهندگان و کاربران کمک میکند تا یکدیگر را بهطور مؤثرتری پیدا کنند. در ابتدا، بلاک چینهای لایه ۱ و کیف پولها برای بهدستآوردن چنین جایگاهی با یکدیگر رقابت میکنند، اما احتمالاً بازیکن جدیدی کنترل را به دست خواهد گرفت. فراگیرشدن برنامههای نسل سوم وب در سال ۲۰۲۳ بیشتر شبیه برنامههای پردانلود و پرفروش در روزهای اولیه عرضه تلفنهای همراه هوشمند، مانند بازی انگری بِرزد در سال ۲۰۰۹ خواهند بود؛ برنامههایی با تجربه کاربری ساده و گرافیک بصری اما همراه با سازوکارهای نوآورانه برای تعامل و کسب درآمد.
پنج. حرکت روند کنونی به سمت ایجاد پایداری و تداومپذیری در بازیها که کمابیش ناشی از مشکلات اکسی اینفینیتی است، موجی از محصولات با پایداری داخلی را ایجاد میکند که فاقد طبیعت پرافتوخیز معاملات ارزهای دیجیتال هستند. این روند، یک تجربه یکنواخت و خنثی برای بازیکنان ایجاد میکند که صرفاً شبیه یک کپی از بازیهای ویدئویی کنونی وب ۲.۰ است. با گذشت زمان، توسعهدهندگانها بازی دوباره یاد خواهند گرفت که معاملات در بازار بخشی از سرگرمی است و سپس سعی میکنند تا آن را با روشهای سالم و مسئولانه به بازیها اضافه کنند.
شش. نسل سوم وب، با ارائه برنامههایی بر پایه برخی از اجزای اصلی بلاک چین که از نظر عملکردی شبیه کسبوکارهای موجود هستند، به توسعه بازار نیچ خود ادامه خواهند داد. بازار نیچ بخش حاشیهای کوچکی از بازار است که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده است. این برنامهها، بازاری نیچ از کاربرانی ایجاد میکنند که همان محصول اصلی رایج موجود در وب ۲.۰ را میخواهند، اما به وب ۳.۰ نیز علاقه دارند؛ چیزی مانند آمازون بهعنوان یک کتابفروشی آنلاین یا رابینهود بهعنوان برنامه معاملهگر سهام، اما در فضای وب ۳.۰. این برنامهها بهجای محصول اصلی، تا حد زیادی در بازاریابی و ایجاد تجربه متمایز خواهند شد. در نهایت، تعداد کمی از آنها بر روی فناوریهای پارادایم شکنانه مانند آمازون سرمایهگذاری میکنند.
هفت. برنامههای بلاک چینی برای مدیریت هزینههای انطباق با قانون و مخارج سربار، بهطور فزایندهای به توکنهای موجود با ارزش بازار بزرگ تکیه خواهند کرد تا مکانیسمهای مرتبط با توکنها را تقویت کنند. اتریوم اجرای نقشه راه خود را در سال ۲۰۲۳ به تعویق خواهد انداخت، اما بهمحض اینکه در نهایت شاردینگ را برای کاهش هزینههای کارمزد راهاندازی کرد، بلاک چینهای لایه ۱ رقیب شاهد کاهش علاقه کاربران خود خواهند بود.
هشت. استیبل کوینها موارد استفاده بیشتری را خارج از بازارهای سرمایه ارز دیجیتال پیدا میکنند. این اتفاق منجر به پذیرش بیشتر آنها بهعنوان جریان اصلی پرداخت و ورود ایدههای نو به فضای نسل سوم وب میشود. تحقیق و توسعه بلاک چینهای خصوصی و دولتی نیز با معرفی برخی از زیرساختهای متمرکز عمومی مانند ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) یا توسعه زیرساختهای بازار (بورس) ادامه خواهد یافت.
نه. شدت جنگهای فرهنگی در مورد ارزهای دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۳ بیشتر میشود و تا انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده ادامه خواهد یافت. رونق و رکود بازار، در کنار هکهای غیرمنتظرهای مانند هک پلتفرم وارمهول (Wormhole)، سرمایهگذاری در پروژههای با ریسک بیش از حد زیاد مانند تِرا و کلاهبرداریهای آشکار مانند سیفمون (SafeMoon) ادامه خواهد داشت. سیاستمداران بیشتری در قبال ارزهای دیجیتال مواضع محکمی اتخاذ خواهند کرد. با این حال، دولت ایالات متحده همچنان در مورد قانونگذاری بلاتکلیف است که البته به زیان صنعت ارزهای دیجیتال خواهد بود. هر قانون جدیدی که وضع شود، کامل نخواهد بود و همچنان میتواند به پروژههای خطرناک اجازه دهد که از زیر دست قانونگذاران بگریزند.
ده. همان طور که سازندگان در طول بازار نزولی به توسعه برنامهها ادامه میدهند، در سال ۲۰۲۳ به نقطهای خواهیم رسید که نوآوریهای جدیدی فراتر از روندهای موجود، مانند پروژههای تصویر پروفایل NFT، پروژههای بازی برای کسب درآمد و راهحلهای لایه ۱ ظهور خواهند کرد. این نوآوریهای جدید چرخه بعدی بازار را پیش میبرند و امیدواریم این چهارچوبهای جدید، کاربردپذیری و پذیرش واقعی مصرفکننده، چند صد میلیون کاربر جدید ارزهای دیجیتال را به ارمغان بیاورند.
در نهایت، تردید نسبت به آینده، همچنین میتواند نشاندهنده فرصتها باشد و کسانی که قادر به تطبیق سریع خود با شرایط هستند، در صورت وقوع تغییرات قابلتوجه، از این بازار سود خواهند برد.
نظر شما